A
HOLD-KUTATÁS JELENE ÉS JÖVŐJE
India Hold-szonda felbocsátását tervezi
Az indiai űrhivatal 2005-ben saját űrszondát akar Hold körüli
pályára állítani. A projekt ellenzői szerint a pénzt inkább távközlési
műholdakra kéne költeni. Mióta azonban az amerikai Lunar Prospector szonda jeget
talált a Holdon, megindult a nemzetközi űrverseny.
2000. június
29.
Hold körüli pályán
keringő űrszonda felbocsátását tervezi az indiai űrkutatási hivatal néhány éven
belül, írja az India Today. Az űrhivatal már most rendelkezik a szonda
felbocsátásához szükséges technológiával, amellyel eddig hat műholdat állítottak
geostacionárius pályára.
A projektnek számos
ellenzője akad, akik szerint Indiának további távközlési műholdak gyártására és
fellövésére kéne fordítani az űrszondára költendő összeget. Ráadásul a korábbi
amerikai és nemzetközi küldetések során a Hold felszínének több mint 97
százalékát feltérképezték. Az Egyesült Államok három évvel az Apollo 11 1969-es
történelmi landolása után beszüntette a Hold-küldetéseket, a szovjetek pedig
1976-ban tettek ugyanígy. Addigra közel 382 kilogramm holdkőzetet hoztak a
Földre a különböző Apollo- és Luna-küldetések, bőséges kutatási anyagot
szolgáltatva a tudósoknak.
A Hold iránt csak az
utóbbi időben nőtt meg ismét az érdeklődés, miután 1998-ban a Lunar Prospector
szonda jégre bukkant néhány holdkráter mélyén. Elképzelhető, hogy a jövőben
nemcsak emberi települések létesülnek a Holdon, hanem a külső bolygókra induló
űrutak bázisállomásaként is szolgálhat majd az égitest. A két éve felfedezett
víz rendkívüli értékkel bír a Földön kívül: jelenleg az űrhajósok által használt
víz egyetlen literének űrbe juttatása 22 ezer dollárba (hatmillió forintba)
kerül. Az amerikaiak mellett más űrhatalmak is nyomulnak az ügyben: az európai
űrkutatási ügynökség nemrégiben bejelentette, hogy komolyabb küldetést tervez a
Holdra indítani.
Forrás: http://index.hu/tech/tudomany/indiamoon/
Hétfő éjjel kezd pályára állni az európai
Hold-szonda
· 2004. november
15.
Az Európai Űrügynökség
SMART-1 (Small Missions for Advanced Research in Technology) nevű szondája hétfő
éjszaka kezdi meg pályára állását a Hold körül, írta a BBC.
IONHAJTÓMŰ
A szonda
ötvenezer kilométer távolságban kezd fékezni, az ionhajtómű ezután négy napig
folyamatosan működni fog, ahogy a jármű spirálvonalban megkezdi útját a Hold
felé. Ezután elliptikus pályára áll, 300-3000 kilométer magasságban. A szonda
egyik fő feladata ennek az ionhajtóműves technológiának a tesztelése, amelyet az
elképzelések szerint majd a jövő bolygóközi utazásai során vetnek be az eddigi
hagyományos kémiai alapanyagú hajtóművek helyett.
Ezt a
módszert eddig csak a Deep Space-1 amerikai űrszondán használták a kilencvenes
évek végén. Az újfajta hajtómű, az elektronsugaras rakétameghajtás lényege: az
űreszközt a tömegvonzási erő célirányos felhasználása mellett napenergiával
ellátott ionhajtómű hajtja. Ennek belsejében xenongáz szolgáltatja a pozitív
töltést, amelynek ionjai negatív elektromos mezővel ütközve kilövődnek az
űreszköz hátulján.
Ezzel a
szonda fokozatosan - hónapok alatt - felgyorsul. Noha a hajtóerő alig
leheletnyi, ez a meghajtási mód tízszer hatékonyabb az égetett üzemanyagénál. A
SMART-1 előbb Föld körüli elliptikus pályán keringett, majd pályáját fokozatosan
megnyújtva spirálisan mozogva araszolgatott a Hold felé. A szonda akkora, mint
egy mosógép, tömege 367 kilogramm. Napelemszárnyai kinyitott állapotban 14
méteresek.
Kozmikus ütközés
A szonda
jaunárban kezdi meg a tudományos vizsgálatokat, elkezdi például a Hold
felszínének kémiai vizsgálatát a D-Cixs nevű röntgen-spektrométerrel. A D-Cixs
egyik fő célpontja a Naprendszer legnagyobb, több mint három kilométer átmérőjű
becsapódási krátere. Ebből talán azt is meg lehet majd állapítani, hogy milyen
kőzetek alkotják a Hold mélyét.
A
SMART-1-től azt is várják, hogy igazolja azokat a feltételezéseket, hogy a Hold
egy kozmikus ütközés következtében a Földből szakadt ki. A jelenleg a
legelfogadottabb elképzelés erre az, hogy négy és fél milliárd éve, amikor a még
éppen hogy megszületett bolygónk felszíne még meglehetősen képlékeny volt, a
Föld egy Marsnál is nagyobb égitesttel ütközött.
A belőle
kivágódó anyag eleinte egy gyűrűrendszert vont köré, azaz Földünk egy ideig a
Szaturnuszhoz hasonlóan gyűrűs bolygó volt. A kilövellt anyag később egyre
inkább csomósodott, majd összeállt, és megszületett a Hold.
Holdbázis
A SMART-1 feladatai
közé tartozik emellett majd a holdi víz utáni kutatás, és azt is megpróbálja
felmérni, hogy a jövőben milyen lehetőségek adódhatnak emberek lakta telephelyek
megépítésére a Holdon.
A SMART-1 megvizsgálja ezért
a déli sark közelében található Örök Fény Csúcsát, amit folyamatosan ér a
napfény. Itt mindig mínusz 20 fok a hőmérséklet, ezért sokkal alkalmasabb egy
esetleges holdbázisnak, mint az egyenlítő környéki területek, ahol a hőmérséklet
mínusz 170 és plusz 120 fok között ingadozik.
Forrás: http://index.hu/tech/urkutatas/
Bár a Hold bolygónkhoz
a legközelebb eső égitest, vajmi keveset tudunk róla. Nem tudjuk biztosan,
miként keletkezett, milyen kölcsönhatások alakították fejlődését, miként
befolyásolta a Föld saját kísérőjének sorsát. Alig feltárt kutatási terület a
Hold geológiája, nyersanyagbázisa.
A NASA Apollo-programja után 30 évvel azonban az űrkutatók újra
merész álmokat szövögetnek, így várhatóan az elkövetkező években, évtizedekben
ismereteink ismét robbanásszerűen gyarapodnak majd kísérőnkkel kapcsolatban. Az
amerikai űrhivatal tervei szerint már 2015-ben megérkeznek az első „telepesek” a
Holdra. Természetesen egyelőre kutatási céllal: amellett, hogy megkezdődik a
Hold alapos feltérképezése, állandó holdbázis építése, a kutatók az égitestet
„ugródeszkának” is szánják az első ember Marsra
utazásához.
Forrás: http://www.geographic.hu/
AZ ÚJ HOLDRA SZÁLLÁS
ŰRHAJÓJA
A NASA a közelmúltban
felfedte holdkutatatási programját, amelynek keretében 2018-ra újra embert küld
égi kísérőnkre. Az asztronauták új űrhajókkal utazhatnak majd, amelyek
építésénél az Apolló és az űrsikló-programban bevált eljárásokat
ötvözik.
Az amerikai
űrhivatal a tervek szerint 2008 – 2011 között ember nélküli küldetéseket indít a
Holdra, amelyek feladata az ideális leszállási helyek megtalálása lesz. Az első
ember 2018-ban szállhat kísérőnk felszínére. (Mint emlékezetes, utoljára
1972-ben, az Apollo-17 küldetés tagjai léptek a Hold felszínére.)
A
kalkulációk szerint a program költsége az elkövetkező 13 évre 104 milliárd
dollárra rúg.
A NASA mérnökei
az Apollo-programban használt designt porolták le, a CEV (Crew Exploration
Vehicle) munkanéven futó új űrhajó mérete azonban háromszorosa a négy évtizeddel
ezelőttinek. A parancsnoki kabin (a fehér tölcsér a jármű elején) négy űrhajós
elhelyezését biztosítja. Az űrhajó távolról is irányítható, és a tervek szerint 2010-re már a
Nemzetközi Űrállomásra is legénységet valamint utánpótlást szállít. A Holdról
visszafelé a CEV ejtőernyőivel képes szárazon és vízen is landolni. A tervek
szerint megfelelő hőpajzzsal az űrkabin akár tízszer is
használható.
Forrás: http://www.geographic.hu/
HOLDRA
SZÁLLÁS ISMÉT?
Mindennapi tudomány,
2005. 10. 19., szerk.: Elek László
Az Egyesült Államok
nyilvánosságra hozta közép és hosszú távú űrkutatási
terveit
Az Egyesült
Államok nyilvánosságra hozta közép és hosszú távú űrkutatási terveit, és ebben
nagyon előkelő helyen szerepel a Holdra való
visszatérés.
szakértő: Horváth András csillagász, űrkutató, a budapesti
Planetárium igazgatója
-
Tavaly
januárban Bush elnök egy víziót tett közzé, visszatérni a Holdra és a
Mars-expedíciót megvalósítani. Nos, ennek a víziónak a konkrét lépéseit tették
közé. A dolog azért meglepő, mert ha valaki ránéz a tervekre, akkor fanyalogva
azt mondhatja, hogy újra Apolló űrhajót akarnak építeni? Nem, csak a mérete meg
a formája olyan. A jól kipróbált struktúrát fogják az amerikaiak használni
valószínűleg pénzmegtakarítás miatt. Elhatározták, hogy fel fogják használni az
űrrepülőgép legjobb elemeit, és ezekből az elemekből - az oldalsó szilárd
hajtóművű fokozatokból, az egyes hajtóművekből, a nagy hajtóanyagtartályból -
építenek két nagy űrszállítóeszközt, két hordozórakéta típust. Az egyik típus,
amelyik az embereket szállító űrhajót fogja vinni Földkörüli pályára, az egy
20-30 tonnás eszközt visz. Az űrhajó nagyon hasonlít tényleg az Apolló űrhajóra,
csak háromszor akkora. Tehát hengeres műszaki egysége van és egy kúp alakú
parancsnoki kabinja. A parancsnoki kabin 3-4, illetve 6 személyes. Olyan
méretűre készítették, hogy maximum hat űrhajós elférhet benne. A hatszemélyes
változattal majd a Marshoz kívánnak menni valamikor a harmincas-negyvenes
években.
- A Holdra mikor szándékoznak leszállni? Mennyi időre szólnak
ezek a tervek, amiket most ön mesél?
- A terv első lépése egy új
amerikai szállítóeszköz a nemzetközi űrállomáshoz, amelyik ki fogja váltani az
amerikai űrrepülőgépet.
- 2010 után.
- Igen, 2011-től az
amerikaiak ennek az űrhajónak a háromszemélyes változatával kívánnak a
nemzetközi űrállomásra repülni, és aztán a négyszemélyes változatot arra
fejlesztik, hogy 2018-ban már az első emberes expedíció leszálljon a Hold
felszínére.
- A Hold érdekli őket ennyire vagy ez is csak egy közbenső
lépés a Mars felé?
- Én azt hiszem, hogy ma megérett a helyzet
annyira, hogy a Holdon érdekes dolgokat találjanak. Bush kijelentésében az is
benne van, hogy űrbázist létesíteni a Holdon. Nyilván a Holdon korábban lehet
űrbázist csinálni, mint a Marson. Úgy tűnik, hogy az amerikaiak a Holdat
ugródeszkának tekintik a Marshoz, de el kell néhány évtizednek telnie. Ezeket a
szállítóeszközöket a következő években fogják fejleszteni, és minden lépést
külön kell kipróbálni. Előbb az egyik hordozórakétát, aztán a másikat, aztán az
egyik űrhajót, aztán a másikat. Űrhajósok nélkül először, aztán űrhajósokkal
együtt. Aztán a Hold közelében, és így érünk majd el
2018-ig.
Forrás: http://www.radio.hu/
KÉSZÜL A KÍNAI HOLD
SZONDA
2005. Augusztus 14,
vasárnap
Kína már
úton van az első, saját készítésű tudományos hold szonda fellövése felé. A
szonda egy, a hold körül keringő egységből fog állni és a tervek szerint
2007-ben fogják, felbocsátani, tudta meg a Xinhua kínai hírügynökség. A szonda
fő feladata az lesz, hogy "kikövezze" az utat a jövőbeli hold missziók
előtt.
A szonda fő
feladata az lesz, hogy "kikövezze" az utat a jövőbeli hold missziók előtt. Ye
Peijian a misszió vezető tervezője kijelentette, hogy a szonda építését már most
szeptemberben elkezdik és várhatóan egy vagy két év múlva, lesznek teljesen kész
vele. A Chang'e-I névre keresztelt misszió nevét a kínai mitológiában szereplő
hold istennő, Chang'e után kapta. A Chang'e-I fő feladata az lesz, hogy többször
körülrepülve a holdat, egy háromdimenziós térképet készítsen a felszínről. A
szonda ezen felül tanulmányozni fogja a felszín összetételét, a környezet
sugárzását valamint a felszín alatti rétegeket - egy a szondán elhelyezett radar
segítségével - is.
Dean Cheng a Virginia állam béli CNA Corporation
egyik rangidős "agyasa" szerint ez a misszió ugyan egy nagy "lökést" fog adni a
kína űrprogramnak, de technológiailag lesz még mit fejleszteni. "Több kínai
szatellit, képességeit tekintve nem egy világklasszis" - monda Cheng.
Néhány kósza médiajelentés szerint ezután, a 2007-ben tervezett misszió
után Kína 2010-ben egy leszállóegységet, majd 2020-ban egy az amerikai Mars
Roverekhez hasonló robot szondát akar égi kísérőnk felszínére juttatni. Ez
utóbbi a tervek szerint mintát is gyűjtene a felszín anyagából, amit a misszió
végén visszajuttatna a Földre. Azonban Cheng nem ígér semmit ezekre a dátumokra,
hiszen a kínai űrprogram jelenleg egy 2000-ben kezdődött, öt évre szóló
irányzatot követ, amiben nem szerepel az előbb említett két misszió. A következő
ilyen öt évre szóló tervezet 2006-ban kezdődik és ebben talán szerepelni fognak,
de ez sem biztos.
Mint már egy korábbi cikkünkben írtuk, Kína jelenleg
is a második emberes űrmissziójára készül, azonban az tény, hogy még nem hozták
nyilvánosságra a kilövés pontos dátumát, valamint a két űrhajós (tajkonauta)
nevét sem. A valamikor októberben lévő startot követően a Shenzhou 6 misszió
asztronautái a tervek szerint öt napot fognak az űrben
tölteni.
Forrás: [urportal]
|